Blender, Sarana harjoitus.
Tässä on ”lyhyt” ohje, yksinkertaisen saranan tekoon. →
1. Aloitus
- Avaa Blender, klikkaa työtilaa sulkeaksesi infon.
- Poista neliö-objekti. (X tai Delete)
- Lisää sylinteri Add-valikosta. (Add/Mesh/Cylinder)
2. Muokkaus
Valitse sylinteri. (tästä tehdään saranan keskiosa)
- Skaalaa sylinteri pienemmäksi. (S)
- Skaalaa sylinteri Z-akselin mukaan pitemmäksi. (S+Z)
Lisää toinen sylinteri. (tästä tehdään alempi sarana)
- Siirrä keskiosan alemmalle puoliskolle. (G) Muista käyttää akseleita mittasuhteiden tarkentamiseksi.
- Skaalaa tarvittaessa sopivaksi keskiosaan. (S)Kopioi toinen sylinteri ja siirrä se suoraan ylöspäin. (”Shift+D” +Z)
Lisää neliö. (Add/Mesh/Cube)
- Skaalaa neliö litteämmäksi(S+X tai Y), ja korkeus suunnassa sylinterin pituiseksi. (S+Z)
- Siirrä neliö sylinterin kylkeen(G+Z, X tai Y), hiirenkeskinäppäintä pohjassa pitämällä voit liikkua saranan ympärillä.
Kopioi neliö. (Shift+D)
- Siirrä kopio toiselle puolelle(G+X tai Y ), ja sitten alemmalle saranaosalle.(G+Z)
3. Parenting
- Paina A, jotta valittuna ei ole yhtäkään objektia
- Valitse ensin ylempi neliö ja ylempi sylinteri.(Shift+Rmb)
- Paina sitten Ctrl+P ja valitse Object.
- Nyt neliö on sidottu sylinteriin.
- Tee sama alemmalle neliölle.
- Kun neliöt on sidottu, valitsekummatkin sylinterit(Shift+Rmb)ja sitten valitse keskimmäinen sylinteri ja sido ne. (Ctrl+P)
- Nyt osat on sidottu ja keskiosaaliikuttamalla kaikki osat liikkuu.
4. Animointi
- Siirry kameran näkymään(Numpad 0), ja siirrä valmis sarana kamerannäkökenttään. (G)
- Kun sarana on hyvin sijoitettuna, poistu kameran näkymästä. (Numpad 0)
- Kytke ”auto keyframe”päälle aikajanan punaisesta napista.
- Nyt kaikki muutokset työtilassa tallentuvat aikajanassa keyframe:na, joten siirry aikajanalla frame nro.1 ja valitse kaikki viisi sarananosaa ja paina G+Enter ilman että siirrät osia mihinkään.
- Kun kaikilla osilla on aloitus tilanne, voit siirtyä aikajanassa eteenpäin ja sitten lisätä saranaan aukeavan liikkeen. Valitse kuvassa ”sininen” osa ja kierrä sitä Z-akselin mukaan. (R+Z)
- Kun olet lisännyt keyframe:ja voit seurata saranan liikettä aikajanassa liikkumalla. (Nuoli näppäimet)
- Huom. Vakio pituus 250 framea on suunnilleen 10 sekuntia.
5. Tallennus
- Animaation tallennus videoksi tapahtuu painamalla”Animation” nappia, Render välilehdellä. Älä vielä!
- Tarkempia säädöksiä voi tehdä eri osioista samallavälilehdellä.
- Tässä tarvitsemme kuitenkin vain Output osiota.
- Tallenne nimetään kohdasta, jossa lukee /tmp/, ja tallennuskansio valitaan kansio kuvakkeesta oikealla puolella.
- Oletus tallennus kansio on kotikansio.
- Tallennus muoto taas valitaan kohdasta, jossa lukee PNG
- Jos tallennat PNG muodossa, loppu tuloksena olisi 250kplPNG-kuvaa
- Tässä tilanteessa suosittelen H.264 tai MPEG muotoa,H.264 tulee .AVI päätteellä joka on myös yhteensopivaBlenderin video grafiikkana.
- Kun olet antanut tallenteelle nimen ja video muodonvoit painaa ”Animation” nappia jolloin Blenderrupeaa tallentamaan animaatiota kuva kerrallaan.
- Tallennuksessa menee 2 – 4min, testattu normaalilla tehopäätteellä.
- Jos näillä eväillä sait videon ulos, olet valmis.