Blenderohje saranan tekoon FI

Blender, Sarana harjoitus.sarana

Tässä on ”lyhyt” ohje, yksinkertaisen saranan tekoon. →

1. Aloitus

  • Avaa Blender, klikkaa työtilaa sulkeaksesi infon.
  • Poista neliö-objekti. (X tai Delete)
  • Lisää sylinteri Add-valikosta. (Add/Mesh/Cylinder)

2. Muokkaus

Valitse sylinteri. (tästä tehdään saranan keskiosa)

  • Skaalaa sylinteri pienemmäksi. (S)
  • Skaalaa sylinteri Z-akselin mukaan pitemmäksi. (S+Z)

Lisää toinen sylinteri. (tästä tehdään alempi sarana)

  • Siirrä keskiosan alemmalle puoliskolle. (G) Muista käyttää akseleita mittasuhteiden tarkentamiseksi.
  • Skaalaa tarvittaessa sopivaksi keskiosaan. (S)Kopioi toinen sylinteri ja siirrä se suoraan ylöspäin. (”Shift+D” +Z)

Lisää neliö. (Add/Mesh/Cube)

  • Skaalaa neliö litteämmäksi(S+X tai Y), ja korkeus suunnassa sylinterin pituiseksi. (S+Z)
  • Siirrä neliö sylinterin kylkeen(G+Z, X tai Y), hiirenkeskinäppäintä pohjassa pitämällä voit liikkua saranan ympärillä.

Kopioi neliö. (Shift+D)

  • Siirrä kopio toiselle puolelle(G+X tai Y ), ja sitten alemmalle saranaosalle.(G+Z)

 

3. Parenting

  • Paina A, jotta valittuna ei ole yhtäkään objektia
  • Valitse ensin ylempi neliö ja ylempi sylinteri.(Shift+Rmb)
  • Paina sitten Ctrl+P ja valitse Object.
  • Nyt neliö on sidottu sylinteriin.
  • Tee sama alemmalle neliölle.
  • Kun neliöt on sidottu, valitsekummatkin sylinterit(Shift+Rmb)ja sitten valitse keskimmäinen sylinteri ja sido ne. (Ctrl+P)
  • Nyt osat on sidottu ja keskiosaaliikuttamalla kaikki osat liikkuu.

4. Animointi

  • Siirry kameran näkymään(Numpad 0), ja siirrä valmis sarana kamerannäkökenttään. (G)
  • Kun sarana on hyvin sijoitettuna, poistu kameran näkymästä. (Numpad 0)
  • Kytke ”auto keyframe”päälle aikajanan punaisesta napista.sarana05
  • Nyt kaikki muutokset työtilassa tallentuvat aikajanassa keyframe:na, joten siirry aikajanalla frame nro.1 ja valitse kaikki viisi sarananosaa ja paina G+Enter ilman että siirrät osia mihinkään.
  • Kun kaikilla osilla on aloitus tilanne, voit siirtyä aikajanassa eteenpäin ja sitten lisätä saranaan aukeavan liikkeen. Valitse kuvassa ”sininen” osa ja kierrä sitä Z-akselin mukaan. (R+Z)
  • Kun olet lisännyt keyframe:ja voit seurata saranan liikettä aikajanassa liikkumalla. (Nuoli näppäimet)
  • Huom. Vakio pituus 250 framea on suunnilleen 10 sekuntia.

5. Tallennus

  • Animaation tallennus videoksi tapahtuu painamallarendering”Animation” nappia, Render välilehdellä. Älä vielä!
  • Tarkempia säädöksiä voi tehdä eri osioista samallavälilehdellä.
  • Tässä tarvitsemme kuitenkin vain Output osiota.
  • Tallenne nimetään kohdasta, jossa lukee /tmp/, ja tallennuskansio valitaan kansio kuvakkeesta oikealla puolella.
  • Oletus tallennus kansio on kotikansio.
  • Tallennus muoto taas valitaan kohdasta, jossa lukee PNG
  • Jos tallennat PNG muodossa, loppu tuloksena olisi 250kplPNG-kuvaa
  • Tässä tilanteessa suosittelen H.264 tai MPEG muotoa,H.264 tulee .AVI päätteellä joka on myös yhteensopivaBlenderin video grafiikkana.
  • Kun olet antanut tallenteelle nimen ja video muodonvoit painaa ”Animation” nappia jolloin Blenderrupeaa tallentamaan animaatiota kuva kerrallaan.
  • Tallennuksessa menee 2 – 4min, testattu normaalilla tehopäätteellä.
  • Jos näillä eväillä sait videon ulos, olet valmis.

Jätä kommentti